Ettevõtja dilemma: veebileht või Facebook?
Kui uus ettevõte on loodud ja tuleb hakata endale nime tegema, siis kuidas minna edasi – kas luua veebileht või teha omale lehekülg sotsiaalmeediasse?
Sa pead oskama, julgema jatahtma inimestega suhelda ning see vajab ressurssi
Reklaamiagentuuri Must partner Henrik Raave sotsiaalmeedia kasutamisest
SOTSIAALMEEDIA agentuuri 7Blaze juht Jaan Kruusma soovitab neil, kes tahavad olla veebis kergesti leitavad, mõelda nii veebilehe kui ka sotsiaalmeedia kanalite loomisele
Võib ka mõlemad
“Kodulehe tegemine on tänu eri tööriistadele taskukohane igas suuruses ettevõttele,“ leidis veebilehtede ehitamise ja haldamise tööriista Voog müügi- ja turundusjuht Veiko Strauss. Ta soovitas kodulehte kõikidele ettevõtetele, kuna veeb on väga võimas müügikanal.
Reklaamiagentuuri Mustpartneri Henrik Raave hinnangul peab veebileht ettevõttel esialgu olemakas või nii-öelda visiitkaardi vormis, kus on logo ja kontaktandmed. Tema sõnuleiosta inimesed toodet või teenust, kui ettevõte ei tule Google’i otsingust välja. Järgmise sammuna saab teha juba täismahus veebi või lehekülje Facebooki.
“Mina ei soovitaks teha Facebooki-lehte enne, kui on paigas plaan sellega aktiivseks tööks, sest otsingust välja tulnud tühi Facebooki-leht jätab mulje mitteaktiivsest ettevõttest,” märkis veebilahendusi pakkuva Codelab Solutionsi juht IndrekSiitan.
Raave meelest on oluline mõista, et Facebook on elav organism. “Sa pead oskama, julgema ja tahtma inimestega suhelda ning see vajab ressurssi,” lausus Raave. Ta soovitas neil ettevõtetel, kel napib aega või loovust sotsiaalmeedia lehte pidada, palgata appi mõni agentuur.
Huvi Facebooki vastu kasvab
Sotsiaalmeedia agentuuri 7Blaze juhi Jaan Kruusma sõnul on Eesti ettevõtete huvi Facebooki vastu jõudsalt kasvanud. Ta ütles, et Eesti 600000 aktiivsest Facebooki kasutajast peaaegu iga kuues on seotud mõne ettevõtte või algatuse Facebooki-lehe haldamisega. 1–2 aastat tagasi oli vastav number 60 000juures.
Kruusma sõnultasub Facebooki-lehe loomisele mõelda eelkõige neil ettevõtetel, kes on arvestanud püsiklientidega ja soovivad nendega luua pikaajalist suhet.“Tihtipeale ülehinnatakse kodulehe tähtsust, mistõttu kulutatakse sinna liiga palju energiat ning sotsiaalmeedia jäetakse tagaplaanile. Samas on ka neid, kes alahindavad nii veebikui ka sotsiaalmeediat ega loo üldse normaalseid lehti,” lausus Kruusma. Tema meelest peaksid kõik, kes soovivad ollaveebis kergesti leitavad, mõtlema veebilehe jaka sotsiaalmeedia kanalite loomisele.
Kruusma soovitab kodulehte neile ettevõtetele, kes ainult vahendavad ega loo ise kliendile märkimisväärsetväärtust. Ettevõtted, kes soovivad olla otseühenduses lõpptarbijaga, peaksid looma nii veebilehe kui ka sotsiaalmeediakanali, et jõuda suurema arvu klientideni. Idufirmadel soovitab ta omakordaalustadaainult Facebooki-lehest, et oma ideed sõpradepeal testida.Kui vastvõtt on positiivne, saab mõelda jubasuuremalt ning luua ka veebilehe.
Facebooki eelis kodulehe ees seisneb just vahetus suhtluses, leidis Kruusma. Samuti saavad sotsiaalmeedias probleemid kiiremini lahendatudkui e-kirju vahetades.“Positiivne tagasiside on sotsiaalmeedias hindamatu ning seda on võimaliküha uuesti esile tuua,” märkis Kruusma, aga rõhutas samas, et oluline onka kriitika vastu võtta ning sellest õppida.Kui ka veebilehel tahetakse tagasisidele panustada, soovitavad Strauss ja Siitan teha selle võimalikult lihtsaks näiteks panna lehe nurka jutumullike, kuhu saabkirjutada.
Siitani hinnangul on oluline erinevus veebilehe ja sotsiaalmeedia vahel ka see, et veebis on infot mugavam lehitseda, samas kui Facebookis saab ilma pingutuseta ligi ainult viimastele postitustele. “Seega kogu oma turundusjõu võiksid Facebookile suunata ettevõtted, kes pidevalt ning aktiivselt infot muudavad, näiteks söögikohad või ettevõtted, kes müüvad oma tooteid üksikeksemplaride või väikeseeriatena,” kirjeldas Siitan. Püsitootevalikuga ettevõttel peaks kindlasti olema korralik koduleht, millelt saabkogu info ettevõtte jatoote kohta ning Facebooki võib sinna kõrvale kasutada enda pildil hoidmiseks.
Facebook annab ka võimaluse suhelda ettevõttele oluliste sihtgruppidega, märkis Strauss. “Facebooki luues tulebpaika panna, keda onsoovkõnetada, ning kujundada sellest lähtuvalt oma kanali sisu. See tähendab, etneile tulebpakkuda seda, mis neid päriselt huvitab, mitte seda, mis ettevõttel parasjagu müüa on,” selgitas ta.
Keelevalik
Uuele turule sisenedes soovitab Voogi müügi- ja turundusjuht teha kodulehele sihtriigi keeles maandumislehe. Kuna enamasti kasutatakse uuele turule sisenemisel veebikampaaniaid ning reklaamikeskkond Google Adwords töötab emakeeles, peab reklaami sisu olema ka kodulehel selleskeeles. “Ingliskeelset lehekülge saavad endale mitte ingliskeelsetes riikides lubada ainult Google’is vägahealkohal olevad ettevõtted,” selgitas Strauss. Iga sihtturu jaoks eraldi sotsiaalmeedia kanali loomist saab tema meelest soovitada ainult gigantsetele ettevõtetele.
Välismaisteklientidega ettevõtetel tasub peale kodulehe ja Facebooki mõeldaka Instagrami peale. “Eriti neil, kelle tegevus on seotud visuaalseltilusate toodetega,” märkis Kruusma. Kui maailmas muutubInstagram varsti populaarsemakski kui Facebook, siis Eestis on kanalalleskandakinnitamas.Praegu on Eestis ligikaudu 40000 äriga seotud Instagrami kasutajat, kuid ka see number onpidevas tõusujoones.
Facebook, Instagram ja seejärel e-pood
Oma ettevõttele lõime ainult Facebooki-lehe, sest see tundus kõige kergem kliendini jõudmise viis. Postitused jõuavad kiiresti järgijate uudisvoogu ja sellega saame neid oma uute toodetega kursis hoida.
Üle kahe aasta tagasi lõime ka Instagrami konto, mis tundus meile loomulik samm Facebooki järel.Instagram on anonüümsem ja selle kasutajagrupp erineb veidi Facebookist, mistõttu on kanal reklaami- ja müügihuvi äratamiseks ideaalne variant.
Kuna 2,5 aastaga on meie tegevus õudsalt kasvanud ja me ei ole ammugi enam pisike moestuudio, siis tundus loogiline luua ka e-pood, sest rahvusvahelise klientuuri jaoks on e-pood müügiplatvormina kindlasti usaldusväärsem.
Marie Kotkas ja Leela Toomsalu, Rõivabränd Bless This Mess
Kui palju maksab?
Keskmine veebilehe loomise hind agentuuris on 3000 – 4000 eurot, mis sisaldab kodulehe optimeerimist, strateegiliselt läbimõeldud kasutusloogikat ja disaini.
Visiitkaardi stiilis veebilehe saab teha paarisaja euroga, ostes olemasoleva veebiplatvormi ja kujundades selle sobivaks.
Eraldi kuluna tuleb arvestada veebilehe sisu tootmist ja edaspidist haldamist.
Sotsiaalmeedialehe loomine on tasuta. Sisu haldamine sõltub postituste mahust, müügist, disainist jms. Eraldi arvestatakse juurde Facebooki reklaam ning vastavate materjalide tootmine.
Triin Adamson, kaasautor
Similar articles:
Музыка → Евровидение в Интернете
Web → Как создать хороший сайт?