Tallinnas tuli ehitustöödel maa seest välja keskaegne hansakoge
Tallinnas leiti ehitustööde käigus Eesti seni üks suuremaid hansakogesid. Keskaegne kaubalaev asub Lootsi tänava büroohoone ehitusplatsil ja on hästi säilinud, arvestades mitme sajandi jooksul selles piirkonnas toimunud ehitustöid.
Lootsi tänava ehitusplatsilt leitud koge on üks seni Eesti vanemaid ja suuremaid omasarnaseid - pikkus üle 24 meetri ja laius üheksa meetrit. Seega on laev pikem ja laiem, kui Kadriorust leitud ja Paksus Margareetas näha olev koge. Koge ehituspuit on pärit 13. sajandist.
Ahtriosa on veel välja kaevamata, kuid trümmist leidsid arheoloogid kaks tünnikohta.
"Ma arvan, et seal tünni sees oli hapukapsas, sest üks tünnikaane surutis, nagu need on hapukapsal, tundub väga sedamoodi. Sinna on üks ägedam kivi ka peale kleepunud. Hapukapsas sisaldas ju väga palju vitamiine," rääkis OÜ Muinasprojekt arheoloog Mihkel Tammet.
Huvitavat on välja tulnud veelgi. Keskaegsete jalavarjude tallad ja pealsed on äratuntavad. Käepidemega vitsik võis olla näiteks vee jaoks ja seda võib praegugi osaliselt kokku panna. Koredast villasest kootud kangas oli arvatavasti pakkimismaterjal, kuigi villasest valmistati tollal ka purjesid. Mõned leiud viitavad ka võimalikule lastile.
"Nende üksikute leidude põhjal, milleks on tellisetükid ja üksikud katusekivid, võiks arvata, et seda laeva on kasutatud vähemalt ehitusmaterjalide veoks kindlasti," ütles Tammet.
Ehitusplatsist mitte väga kaugele Narva maantee kanti jääb kunagine Härjapea jõe suue. Jõevoolu mõjul tekkinud madalikud võisid laevale saatuslikuks saada.
Eesti mereajalugu on saanud ühe uue erilise peatüki, sest Lootsi tänavalt puhastati ehitustööde käigus välja varajane keskaegne laev. Arheoloog Mihkel Tammet märkis, et tegemist on merendusajaloo jaoks unikaalse leiuga ning arendaja koostöös riigiga peaks tõsiselt kaaluma seda, et see konserveerida ja eksponeerida.
"See on kogede koge. Ta on 25 meetrit pikk, nende talade laius, mis määravad laeva mahu, on 9 meetrit. See jätab sellest laevast väga võimsa mulje. Õnneks on see säilinud ka väga kõrgelt. Ta on põhjast pea 3,5 meetrit osaliselt säilinud," rääkis Tammet "Ringvaatele".
Ta tõdes, et sellisele laevale võis kaupa mahtuda sada tonni ja enamgi. "Esialgne ebavlev arvamus on, et selle laevaga on veetud kõike. Aga kindlasti on sellega veetud telliskive."
Tammeti sõnul on aga keeruline öelda, mis aastal see koge on ehitatud. "See ilmselt tuleb välja pikema aja jooksul, kui me teeme rohkem proove. Aga võib arvata, et vähemalt üks palk, millest see laev on ehitatud, on langetatud 13. sajandi lõpus."
Esimene ülesanne arheoloogile on laev välja kaevata, kõik leiud registreerida, koostöös meremuuseumiga kaardistada laeva detailid, muud irdosad.
"Valus küsimus on see, mis sellest vrakist edasi saab, kui need arheoloogilised uurimised on läbi viidud. Kui kiiresti jõutakse või kas see tahtmine on üldse olemas, et jõuda see laev konserveerida ja kuhugi eksponeerida," selgitas Tammet.
"Siin peab riik koostöös arendajaga mingi kesktee leida ja tõsiselt kaaluma seda, et see merendusajaloo jaoks unikaalne leid leiaks omale väärika koha."
Kui midagi ette ei võeta, hävib see sisuliselt kahe kuuga.
"Me niisutame seda kogu aeg, meil on voolikud ja sprinklerid üleval. Me saame seda teha mõnda aega, kuu-kaks. Aga rohkem ei ole seda võimalik teha, sest vaatamata sellele, et me niisutame, saab lõpuks keskkond meist võitu," tõdes Tammet.
Similar articles:
Оборона → В Таллинн прибыли шесть кораблей НАТО
Музыка → На Евровидении 2002 победила певица из Латвии Мария Наумова
Музыка → Группа "ВИА Гра" в сопровождении "Тарзан Шоу" в Таллинне